تولید، نصب و خدمات پس از فروش سیستم های نظارتی و امنیتی

انواع دوربین مدار بسته

دوربین‌های مداربسته (CCTV) دسته ای از دوربین‌ها هستند که معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند. این دوربین‌ها به گروه‌های مختلفی مانند دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های تحت شبکه تقسیم می‌شوند. اصولاً به وسیله‌ای دوربین مدار بسته میگویند که در جای ثابتی هست و اطلاعاتی را مثل تصاویر و فیلم از طریق یک مدار بسته و کاملاً امن به دستگاه یا دستگاه‌هایی که به دوربین متصل هستند ارسال می‌کند. نکته جالب اینجاست که این تصاویر نیاز نیست فقط با یک سیم به دستگاه ضبط تصاویر وصل باشد. امروزه بدون سیم هم می‌توان اطلاعات را از دوربین‌ها دریافت کرد.

همچنین دوربین‌های مدار بسته الزاماً فقط به یک دستگاه وصل نمی‌شوند. بلکه می‌توانید به چندین دستگاه و حتی در هر جایی که خودتان می‌خواهید ببینید ارسال کنید. حتی در موبایل خودتان هم می‌توانید از محل موردنظر خود باخبر باشید. اصولاً از دوربین‌های مدار بسته در اکثر جاها استفاده می‌شود. امروزه شما شاهد دوربین‌های مدار بسته در اکثر فروشگاه‌های بزرگ و کوچک هستید.

اما بیشترین مکان‌هایی که به‌طور صد درصد می‌توانید دوربین مدار بسته را ببینید: بانک‌ها – مؤسسات اداری و تجاری – بیمارستان‌ها – مکان‌های حفاظتی مانند زندان‌ها – مکان‌های امنیتی مانند فرودگاه‌ها و ساختمان‌ها و اردوگاه‌های نظامی – طلافروشی‌ها – هایپر مارکت ها – پاساژها – مجتمع‌های اداری و مسکونی – رستوران‌ها – معابر عمومی و کلاً مکان‌هایی که یا رفت و آمد مردم در آنجا به زیاد هست و یا اجناس باارزشی در آنجا وجود دارد.

تاریخچه دوربین های مدار بسته

اولین دوربین مدار بسته در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش آلمان نازی برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک نصب شد. حدود ۷ سال بعد در آمریکا سیستم‌های مدار بسته تجاری به بازار آمدن.

اولین دوربین‌های تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت “Axis” با استفاده از پایه نرم‌افزاری لینوکس (Linux) تولید شد، این دوربین‌ها براساس استانداردهای HTTP و RTSP طراحی گردیده بود و از استانداردهای IP برای ارسال تصاویر در قالب اطلاعات (Data) استفاده می‌کرد. دوربین مداربسته از طریق ثبت اطلاعات تصویری یک محیط امکان پیگیری شخصی یا قضایی پس از وقوع جرم را مهیا می‌کند. امروزه استفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته در سطح شهر به بخشی از روند پیگیری پلیس و سازمان‌های امنیتی تبدیل شده. داشتن تصویر از محل وقوع جرم، روند اجرای آن یا افراد متخلف درگیر، امکان پیگیری و جلب مجرمین را به شدت بالا می‌برد. از منظر قضایی نیز تصویر ضبط شده در دوربین‌های مداربسته به عنوان یک مدرک کاملاً معتبر شناسایی می‌شود و می‌توان به راحتی به آن استناد کرد.

در گذشته رزولوشن دوربین مداربسته را با واحدی به نام تی وی لاین می شناختند که بعد از ورود تکنولوژی های جدید و تغییر نیاز مصرف کنندگان، رزولوشن ها با واحدی به نام مگا پیکسل شناخته می شوند. مطمئناً اطلاعات و تصاویر و فیلم‌هایی که در دوربین‌های مدار بسته ضبط می‌شود و به دستگاه ضبط کننده ارسال می‌شود چیزی نیست که برای عموم بتوان به اشتراک گذاشت و همه آن را ببینند. نوع کار سیستم‌های امنیتی و نظارتی در همین مخفی بودن آن هست. به همین دلیل لقب دوربین‌هایی با مدار بسته (closed circuit) برازنده این نام هست.

مهم‌ترین کاربردهای دوربین مدار بسته

1- جلوگیری از جرایم امنیتی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که حتی باعث شده است تا فکر و ایده دوربین‌های مدار بسته گسترش یابد و نیروهای امنیتی هر کشور از آنها استفاده بکنند جلوگیری از جرائم بوده است.

این وسیله باعث شده است که خیلی از جرم‌ها در کشورهایی که ارتکاب جرم بالایی در آنها رخ می‌داده است به شدت کم شود.

مانند: معابر عمومی – خانه‌ها و آپارتمان‌ها – بانک‌ها – طلا فروشی‌ها – پارکینگ‌ها – فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و مخصوصاً خیابان‌ها و آزادراه‌ها.

2- حمل‌ونقل بین‌شهری و درون‌شهری

امروزه استفاده از دوربین‌های مدار بسته در آزادراه و خیابان‌های داخل و بیرون شهر یکی از الزامات هست.

با توجه به افزایش و رشد جمعیت و بیشتر شدن وسایل نقلیه امکان حوادث جاده‌ای و هرگونه حادثه عمدی و سهوی از رانندگان استفاده از دوربین‌های مدار بسته بسیار بیشتر شده است.

3- سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها

یکی از مکان‌هایی که امروزه افراد زیادی در آنها حضور دارند استادیوم‌ها و سالن‌ها ورزشی هست. اکثراً از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کنند.

اگر استادیوم و سالنی را دیدید که دوربین مدار بسته ندارد، حتماً مدیر آنجا نمی‌داند که دوربین مدار بسته چیست؟!

پیشنهاد می‌کنم در این مکان‌ها، حتماً مراقب خودتان و وسایل همراه خود باشید.

4- استفاده در کارخانجات و مکان‌های آزمایشگاهی خاص

ممکن است در کارخانه‌ای و یا یک آزمایشگاه بخصوص نیاز باشد، از دوربین‌های مداربسته پیشرفته بجای انسان‌ها استفاده شود.

استفاده از دوربین‌های بخصوصی مانند دوربین‌های مداربسته ترموگرافیک، یک نمونه از این نوع دوربین‌هاست

5- استفاده در فضاهای آموزشی

امروزه حتی در فضاهای آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها، استفاده از دوربین‌های مدار بسته قانونی شده است.

در بعضی کشورها به خاطر نوع فرهنگ آن کشور، ممکن است که به دوربین‌های مدار بسته در مکان‌های آموزشی بیشتر نیاز باشد.